IS HET WAAR DAT DE VERDWENEN STAM GAD (EEN VAN DE 12 STAMMEN VAN ISRAEL) ZICH AL EEUWEN IN INDONESIE BEVINDT?
Dit is een vraag die de Molukse Rabbi Avner Sahertian probeert te beantwoorden in zijn boek getiteld: “Het sleutelkind van Israel dat is verdwenen in Indonesie”.
Zijn de Alifoeren de oorspronkelijke bewoners van Maluku? Wat betekent eigenlijk Alifoeroe?Het woord Alif komt uit het Arabisch en betekent een. En het woord Uru betekent mens. De Alifoerse bevolking komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten. Voordat de Westerlingen kwamen, waren het eerst de mensen uit het Midden-Oosten die voet aan wal zetten in de Molukken. Joden maar ook Arabische mensen die de Islam naar Maluku brachten.
De naam Maluku is afkomstig van het Hebreeuwse woord “Molokh of “Milkom”.
Molokh of Milkom was een afgod die vereerd werd door de Joden die in de buurt woonden van het huidige Jordanie. God verafschuwde deze afgoderij, want het was de oorzaak dat de Joden ongehoorzaam waren aan Zijngeboden en afvallig werden. Daarom had God deze afvalligen verjaagd uit Israel.
Evenals hun voorouders destijds in Israel zijn de Alifoeren ook sterk in het beleven van het mystieke en geloven ze sterk in voorouderverering en beschouwen hun voorouders als hun God. Zo liet koning Salomo op de berg ten oosten van Jeruzalem een offerhoogte bouwen voor Milkom. – 1 Koningen 11 : 7.
In Leviticus 20 : 5+6 staat beschreven hoe God de afvallige Israelieten strafden. Mensen uit de stam Gad werden verdreven uit Israel vanwege het feit dat ze de doden vereerden. Jeremia 49 : 1.
Molokh of Milkom betekent koning. Maluku staat ook bekend als het land van de koningen (tanah Radja-Radja). bijv. de leiding van de kampongs is in handen van de Bapa Radja.
Er bestaan helaas geen boeken over de Alifoeren. Wel is er sprake van verhalen die mondeling worden doorgegeven van generaties naar generaties. Zodoende staan de Alifoeren als mysterieus bekend. De afstammelingen van het Alifoerse volk kwamen oorspronkelijk uit Israel.
Gad was een kind van Jacob en de slavin van zijn vrouw Lea, genaamd Zilpa. Gad betekent: “Het geluk is gekomen” . Genesis 30 : 9-11. Omdat Gad nog steeds de afgod Molokh / Milkom aanbad, werd zijn stam door God verbannen ( ongeveer 750 jaar voor Christus). Gad verliet het Midden-Oosten via Madras in India en men ging met boten (perahu) naar het eilandenrijk van de Molukken.
Toen Jezus werd geboren bevond de stam van Gad zich al niet meer in Israel maar in de Molukken. Ook leden van de stammen van Levi en Ruben werden verbannen.
De stamleden van Levi bevinden zich in de Zuid-Oost Molukken, zoals op de eilanden Kisar en Rote. Zo is de naam Lea-se genoemd naar de stam van Lea.
Ook al bevindt de stam van Gad zich al tientallen generaties lang in ballingschap en weet men niets meer van zijn afkomst maar toch verraadt zijn karakter een heleboel. Aangezien de Molukkers dezelfde bloedgroep hebben als de Israeliers zijn ze zeer fanatiek van aard.
Dat was duidelijk te merken tijdens de Kerusuhan die in januari 1999 begon. De Molukse kinderen van de stam Gad gingen geestdriftig de strijd aan ook al werden ze aangevallen met automatische wapens. Hun vijanden werden gedood. Tijdens de kerusuhan had God Zijn macht laten zien. Zonder Zijn tussenkomst zou de Molukse bevolking tijdens de Kerusuhan zijn vernietigd.
De afstammelingen van Gad vochten als leeuwinnen. Onder leiding van God gingen ze de strijd aan met de vijanden van Israel – Jeremia 31 : 10.
Een leeuwin verdedigt als geen ander haar welpjes. En als ze belaagd wordt dan vernietigt ze haar belagers. Het vlees van de slachtoffers wordt verscheurd en opgegeten en hun bloed opgedronken. – Numeri 23 : 24. Misschien is dit in de huidige tijd moeilijk te bevatten maar dit was wel gebeurd tijdens de kerusuhan.
Dit bewijst hun identiteit als de verdwenen afstammelingen van Gad. Alleen in oorlogstijd eet men menselijk vlees en drinkt men menselijk bloed. Zo hadden ook sommige Agas-agas (kindsoldaten) tijdens de kerusuhan de gedode lichamen van hun slachtoffers opgegeten en hun bloed gedronken. Deze minderjarige agas-agas hadden zonder angst gestreden, zoals vermeldt in – 2 Samuel 22 : 30,35, Psalm 144 : 1 en Psalm 18 : 35,38.
Zo hadden de Molukse nazaten van de stam van Gad tijdens de Kerusuhan zelf hun wapens gemaakt – Jesaja 54 : 15,16.
Voorafgaand aan de strijd ging men in gebed en vervolgens blies men op de trompet (nafiri) ten teken dat men zich gereed maakte voor de strijd. Ook tijdens de Kerusuhan in de Molukken blies men eerst op de trompet om het enthousiasme op te voeren en als teken dat God aan hun zijde stond.
Ten tijde van de Kerusuhan stond er een artikel in het Israelisch blad Unit Israel Buletin dat de Molukkers de verdwenen stam van Gad vormde die zich had bevrijd.- Psalm 89 : 34 – 38.
De Kerusuhan was door God toegestaan:
om de afstammelingen van Gad te doen beseffen dat zij tot inkeer moeten komen en hun afgoderij moesten laten varen.
om de identiteit van de stam van Gad bekend te maken in de Molukken.
om de wereld te informeren omtrent de afkomst van Molukkers als nazaten van Gad. Sefanja 3 : 19,20. als voorbode voor de aankomende verhuizing in de eindtijd van de stam van Gad van Maluku naar Israel.
De profeten hadden reeds geprofeteerd over een stam van Israel die naar het verre oosten was vertrokken daar waar de zon opkomt en ondergaat en waar men zich had losgemaakt van zijn Israelische identiteit. Het is opmerkelijk dat er tijdens en na de Kerusuhan een beweging is ontstaan die zich juist bezighoudt met Israel. Feitelijk is deze beweging moeilijk te begrijpen temeer daar er tussen Indonesie en Israel geen diplomatieke en politieke band bestaat. Deze beweging vloeit duidelijk voort uit de Geest van God. Hij vergeet nooit zijn uitverkoren volk ook al bevindt deze zich in ballingschap. – Deut. 4 : 31 enRomeinen 11 :1.
God zal zijn beloftes tegenover Zijn volk nooit vergeten. – Jesaja 44 : 1,5
Thans durven veel Christelijke Molukkers voor hun identiteit uit te komen. Zo lopen veel Christelijke Molukkers met symbolische uitingen waarmee ze hun band met Israel benadrukken.. Ze laten davidsterren als tattoos op hun lichaam plaatsen. Deze tendens is tijdens en na de kerusuhan alleen maar sterker geworden
Met betrekking tot de eindtijd.
De stam van Gad zal door God worden genezen en ook al zijn hun nakomelingen al 3000 jaar weg uit Israel maar ze zullen worden bevrijd en worden teruggebracht naar Israel. – Jesaja 59 : 19-21 en Jesaja 11 : 11,12
God zal de stam Gad op wonderbaarlijke wijze terugbrengen naar Israel. – Jesaja 43 : 5-7
In de eindtijd zullen alle ogen gericht zijn op het Midden-Oosten en in het bijzonder op Israel.
De terugkeer van de stam van Gad uit de Molukken zal vrees inboezemen van de mensen in Indonesie.
Israel zal in de eindtijd de barometer van de wereld zijn. Het Israelisch volk zal onder leiding van God verenigd worden. – Ezechiel 11 : 16,17 en 39 : 28.
—————————————————————-
De schrijver Harry Avner Sahertian.
Hij is geboren in 1957 te Manado en opgegroeid in Zuid-Sulawesi.
Hij heeft een opleiding gevolgd aan de Theologische Faculteit en heeft als predikant in Cilacap 6 jaar gewerkt, in Semarang 1 jaar en in Bekasi 11 jaar.
Sedert 1991 is hij werkzaam als social worker en tijdens de kerusuhan heeft hij zich verdiept in de Molukse samenleving.
Vertaling door: Bram Pattinasarany
Oorlogsretoriek. De rabbi moet wel een enorme duim hebben. Het is een verhaal wat nergens op berust, dan uitsluitend de duim van de rabbi, opgeschmukt met teksten uit de Bijbel. De rabbi is al bezig met een eigen vertaling van de Bijbel. Je reinste onzin.
lees je bijbel…
Vergroot je kennis en lees eens iets anders…
Ik heb me er in verdiept. Het moet haast wel naphatali zijn. Die hebben het hert als symbool. Als je kijk en lees over de nunusaku.
Lees over de nunusaku. Ik denk dat het naphatali is die hebben het hert als symbool.
als je t onzin vind he, daag ik je uit om het te onderzoeken
Westers mindset?
Uitdagen..
Onderzoeken..
http://id.wikipedia.org/wiki/Sepuluh_Suku_yang_Hilang
@ Gerrit Misschien wel, misschien niet. Laat jij maar zien dat het niet zo is. Misschien komt er dan nog weel meer ‘onzin’ uit jouw duimen. Je zal wellicht beide gaan gebruiken.
Erg interessant maar ~? wetenschappelijk onderbouwd???
Ja!
Ja de puzzel stukken vallen hiermee op de juiste plaatsen. Ik dank de schrijver hiervoor. Mijn dank is oneindig groot. Stian 5heluw
Dank u wel voor de toelichting,eindelijk iemand die mijn vermoeden doet bevestigen…mijn opa had ooit iets verteld tegen mijn vader…dat wij van oorsprong uit Israël kwamen onze naam komt zowiezo daar vandaan …is ook nog door een joodse vrouw rabbi bevestigd…En er is mij verteld dat wij ooit terug Zullen gaan naar ons oorsprong……
Mijn dank aan de schrijver is ONEINDIG …….
Mijn dank voor de grote Schrijver is ONEINDIG ! ! ! ! ! ! ! ! !
TIJDENS DE kerusuhan.
WERD ONZE EILAND NUSALAUT OOK WEL KLEIN ISRAEL GENOEMD !!!!
Ja… omdat er geen moslims wonen op Nusalaut… heeft niets te maken met dit verhaal.
Mijn familie komt van dit eiland
What nou Onzin.. Bewijs maar dat het onzin is.. IK geloof in de kracht van de alifoer en dat we een van de oudste stammen zijn .. Ja omdat het mystiek klinkt, kan je het niet wetenschappelijk aantonen.. Maar misschien als men alles bij elkaar optelt zowel letterlijk als figuurlijk van onze Mooie Molukken, dan kan je zeker wel tot deze conclusie komen. Ook draagt men in diverse dorpen inderdaad de Davids-ster actief zoals ook boven omschreven. Dit komt ergens vandaan. Plus ook de eerdere tatoe geschiedenis van Ceram is ook onderdrukt geweest, maar komt nu weer keihard terug door de 3e generatie Molukkers en alle andere Melanesische eilandengroepen, die hun traditie ook uiten in deze vorm zoals bv de Maori’s. Ik ben blij dat de Rabbi onderzoek heeft gedaan en zo de alifoeren een stuk zichtbaarheid geven. Alifoeren zijn er nog steeds en ja ook met hun geloof.. Dat is niet perse mystiek, want wij Molukkers, zijn levende bewijzen van die bevolking..
nona pela ik ben het helemaal met je eens!!!
Bewijs maar dat het onzin is??? Slechts een kwestie van je gezond verstand gebruiken.
Dit is niets meer dan pure religieuze propaganda! De bijbel word nota bene gebruikt als bewijsstuk…
Idioten als Rabbi Avner Sahertian zullen de kans op NOG een kerusuhan alleen maar vergroten met dit soort pro-joods/christelijke onzin.
Onze roots ligt op Nusa Ina NIET in Israel!
Amatoo,
Een Molukker die zich focussed op de feiten 😉
@tamata maluku …Ik vind wel dat ieder zijn vrijheid van mening mag uiten,en aan het gedrag van Jou om erbij neer zetten idioten van rabbijn avner sahertian …vind Ik wel erg ver gaan Wil jij je mening zetten doe het dan op een respectabele manier zoniet ga dan geen onzin hier neerzetten.
Ben je Nou een Christelijke Molukker of niet?…….alles Wat in de bijbel geschreven staat is geen onzin …. De bijbel berust op waarheid….en vragen naar antwoord vind je vaak terug in de bijbel…Ik zou zeggen lees de bijbel maar eens….Weet je wel Wat je zegt tegen een rabbijn ..het zijn wel de uitverkorene…dus wees op je hoede met zulke uitspraken…..stel je Niet de vraag bijzelf..waarom er uitgerekend de kerusuhan op de molukken is uitgebroken…alles heeft een reden…..en vergeet Niet toen de kerusuhan op de molukken is uitgebroken…dat ze dat alleen met de hulp van Onze Lieve Heer .hebben overwonnen.Dit is ook één van de testen die het molukse volk Moet ondergaan…Hoe sterk is het geloof van de Molukkers…..Als dat Niet zo was hadden ze dit nooit kunnen overwinnen…Zie citaat:
Voorafgaand aan de strijd ging men in gebed en vervolgens blies men op de trompet (nafiri) ten teken dat men zich gereed maakte voor de strijd. Ook tijdens de Kerusuhan in de Molukken blies men eerst op de trompet om het enthousiasme op te voeren en als teken dat God aan hun zijde stond.
En Wat je zegt dat zulke mensen als de rabbi zulke Christelijke propaganda de kerusuhan alleen maar propageren…heb je het mis…het zijn de mensen zelf die het veroorzaken…
En als je zelf zegt,
Onze roots ligt op Nusa Ina NIET in Israel!…dan is het toch prima Wat jij denkt…jouw mening ..
maar laat Aub een ieder zijn eigen mening geven.
Maar er zijn mensen die verder erin verdiepen…en dat vind Ik goed ..ook Ik loop met vragen rond die Niet beantwoord zijn …en dit bevestigd alleen maar mijn vragen waarnaar Ik op zoek bent….
Ik vind het wel jammer dat er zulke mensen als jij zo bekrompen kunnen beredeneren….Hoe willen we verder gaan als Molukker …als iedereen zo op deze manier reageert….Dan moeten we nog Veel leren en mekaar tolereren…begin eerst bij jezelf Wil je over een ander oordelen ……
De feitenzijn er en DNA liegt niet
Echt absurd dat je dit (helemaal als Molukker zijnde) serieus kan nemen, of nog erger nog, KAN GELOVEN!
Moet dit de Molukse variant van het Mormonisme voorstellen?
Beste Tamata, ik kan je enigszins volgen in je reactie en toch denk ik dat het mogelijk kan zijn!
De eerste keer dat ik naar de molukken ging waren de mensen op de molukken helemaal opgewonden over mijn fotoalbum van Israel! In de kampong van mijn vader kwamen ze van 8.00 s´morgens tot in de late avond om Israel te zien! Ik denk niet dat dit een variant is van welk geloof ook maar…. maar deze stammen zijn opgelost in de volken en wie weet zijn daar ook de molukkers bij vertegenwoordigd! Ik kan het niet bewijzen dus….
Als de stam van Gad werkelijk terecht is gekomen in Maluku, dan heeft God ook zelf beloofd in Zijn Woord, dat Hij zelf door de kracht van Zijn Geest hen weer terug zal brengen naar hun erfdeel, dat is het land ERETZ ISRAEL!
Zo gaat God zelf hun terugbrengen naar Eretz Israel!
Wie zich aan vooroudering hecht, doet volgens de God van de Bijbel aan gruwelen.
God, alleen wil vereerd en geprezen worden.
Wie waarde hecht aan deze dingen, zal zich er van af moeten keren.
Molukse christenen lees jullie bijbel goed en vertrouw erop, dat er al vele profetieen, zijn
uitgekomen.
God brengt Zijn oogappel weer terug. Hoe vreemd en moeilijk dit allemaal te bevatten is.
Geen mens kan dit proces stoppen, ook geen Molukker, die belast is met tradities, die prachtig zijn, maar soms ook een sta in de weg voor meer Geestelijke groei.
God heeft jullie lief.
Dit is herkenbare reactie Jeno, maar sommige hebben alleen maar de krachten om alleen maar bij hun streep te staan en hier niet normaal over te kunnen beredeneren.Deze mensen dragen een groot ego,wat al zwaar is,dat ze nergens meer normaal op kunnen communiceren. Naar mijn mening is niet dat alles waar is wat gezegd wordt, maar heel veel wordt wel bevestigd. En nee ik ben niet gelovig.. als je naar allerlei factoren kijkt.. zowel via geloofsretoriek, wetenschap,mystiek,natuur, kan dit zeker een vorm van waarheid zijn. Ik geloof in Adat, maar het overheersende christendom en heel veel kenmerken komen zeker ergens vandaan. En in NL is het christendom onder de Molukkers ook nog steeds sterk overheersend, terwijl er ook genoeg mensen dit mengen met de Adat..dus de voorouderverering. Of het onzin is..zal de toekomst vertellen.. Ruis in vorm van bekrompen comments zal je altijd hebben.. Israel of niet, ons volk zal overwinnen..
Een Molukker die gefocust is op Nusa Ina ;p
Beste MCD84
Dank je wel voor je reactie,kijk dit bedoel ik nou,je kan toch op een normale manier gaan communiceren.Als je er ergens niet meeeens bent ok,maar ga niet iemand aanvallen met zulke uitspraken.De rabbi zegt ook niet dat het waar is…het is een vraag die de rabbi steld,hij is nl op onderzoek gegaan en kwam tot de conclusie…er zijn heel veel overkomsten en naar mijn mening ook wel feiten,ook ik worsteld met vragen die ik al heel lang geleden van heb gehoord van mijn vader en opa…en nu ik dit lees en er is onderzoek gedaan bevestig alleen maar een hoop dingen die ik gehoord hebt maar nooit meer iets heb gedaan…
Kijk ik ben wel gelovig en ook ik geloof in onze adat,maar vaak kunnen we die dingen combineren met elkaar, maar het ligt eraan hoe je ermee omgaat,ik kan die twee dingen van elkaar gescheiden houden en er toch met elkaar in verbinding brengen.
Je gelooft in Adat,maar Adat komt toch ook ergens vandaan???,
Vroeger onze voorouderen, kent het woord God niet,hebben er nooit van gehoord,onze voorouders die geloven in alles wat de natuur ons geeft , MAAR ze geloven in iets wat ze niet zien en dat noemen ze UPU-ALLAH (Almachtige Vader) ze gaan ervanuit alles wat groeit dat komt niet vanzelf…zo is ook de adat onstaan….
als je praat zoals hierboven allemaal beschreven staat dat men feiten willen zien,en je gelooft in Adat,dan lees maar hier hoe de voorouderen vroeger waren,die zien iets maar vragen zich wel af waar het vandaan komt,dat het ergens vandaan moet afkomen,ook zij hebben hier hun vragen,!!!!…..Zij vragen en het wordt hun gegeven…En alles wat hun gegeven wordt doen ze in de vorm van adat…dus trek maar je conclusie hieruit…Het hoort bij ons cultuur en nergens ter wereld heb je zoiets als ons Adat,waar we trots op mogen zijn,en waar we ook veel van kunnen leren,ik denk dat we met ons allen misschien weer een paar stappen terug moeten gaan doen en onze adat maar eens moeten gaan bestuderen.
Kijk als je praat over voorouderverering,dat respecteerd ik ook omdat ik weet dat het in ons cultuur zit,maar wanneer je voorouder gaat vereren en gaat roepen in wat voor vorm dan ook doe je dit eerst met de hulp van onze Almachtige Vader…Je vraagt als het ware aan de Here of je er toestemming kan krijgen zo is het mij altijd wel geleerd,als Christen zijnde,en ik weet dat dat er binnen onze Molukse volk, mensen zijn,die die twee dingen van elkaar gescheiden houden en alleen de voorouderen vereren,waar het vaak ook mis kan gaan,als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan,of ook wel misbruik van gaat maken..
Sorry mijn excuses ik had er eigenlijk geen lang verhaal van willen maken,maar ik trek ook hier mijn conclusies hierover,kijk als jij of wie dan ook er niet mee eens is,is ook prima,want wie ben ik om te zeggen dat het zo is ….dit zijn mijn bevindingen…zoals die van de Rabbi Avner Sahertian,Maar ik denk dat we wel een beetje gaan afdwalen van het verhaal of niet…..
Lees het stuk dat over Naphatali dan geloof je dat het wel waar kan zijn. AMATOO
Ik wil ook Fijten zien ,je kan wel van alles opschrijvenmaar zonder bewijs kom je niet verder…
Dus jij wil zeggen dat de hele bijbel onzin is aangezien deze ook is geschreven maar wij er geen bewijzen van hebben gezien?!!! Ik wil ook fijten zien maar dan goed geschreven zoals “feiten”.je kan wel van alles opschrijven maar leer eerst Nederlands…
Check anders even deze site:
http://www.ih12.nl/index.html
Op deze site wordt het een en ander goed uitgelegd over de ware Hebreeër waaronder ook wij Molukkers vallen.
Er wordt hier met name wel over de Afro Amerikanen gesproken, maar dit is maar een fragment van de 10 verloren stammen, de Israelieten zijn nog verspreid over de hele wereld.
Een aantal van de stammen zijn al terug zoals de Falashas uit Etheopië, de Bnei Menashe uit India, Kaifeng uit China en de rest volgt in de toekomst dit allemaal volgens de profetie over de terugkeer van het volk van Israel naar het beloofde land.
Verdiep me al een aantal jaren in dit onderwerp, ben op dit onderwerp gekomen puur door gebed.
Als christen zijnde weet en geloof ik dat de bijbel een feit is. Zoek je antwoorden? Bid, lees de bijbel, begrijp het, bestudeer het, onderzoek het en trek dan je conclusie.
Ik ben benieuwd, .. er zijn meerdere mensen die heer onderzoek naar gedaan hebben. Sommige al jaren inderdaad. Ik hoorde dat de JOden er al heel lang mee bezig zijn. En ook Molukkers die serieus onderzoek aan het doen zijn in Israel en alles bijhouden, of het ook allemaal zo loopt als beschreven is in de joodse boeken. Ik vind het niet gelijk onzin, maar dat was al duidelijk. Ach Non-believers heb je altijd, en zoals eerder is aangegeven, je hoeft naar mijns inziens niet perse gelovig te zijn om hiermee eens te zijn. Dus propaganda is denk ik is niet DE beweegreden tot deze beredenering van diverse mensen, ik denk dat het werkelijk dieper zit en NUsa Ina verbonden is met dit alles. !!!
@Hebreau >jou link loopt dood 404 Not Found
@Olympiaislyrical >Ga ff google kom je over deze onderwerp niets tegen laat me dan linkje zien waar jij het vandaan hebt … ben geen kudde volk die maar alles maar moet geloven dat zo is Bewijzen… Bewijzen… Bewijzen… als jij zegt dat er meerdere mensen dit onderzoeken waarom vindt ik er niets over op WWW
http://www.ih12.nl
allemaal bla bla bla ….geef me een directe link waar het staat …veel te veel info op t site die geen betrekking heeft op dit verhaal…wil zien waar het geschreeven staat en niet moet gaan zoeken please….
Neem de tijd en lees het gewoon, het heeft wel degelijk betrekking op dit verhaal. Op deze site wordt ook verteld over de karakteristiek van de Hebreeër lees dat stuk eens.
Als Molukker zijnde kan ik me zelf hierin goed plaatsen. Als voorbeeld neem ik 2 punten over de kenbaarheden die verteld wordt op deze site:
1. Dat God zijn volk in ballingschap heeft gestuurd. In NL en op tanah air leven we in ballingschap onder heerschappij van de vijand. (Jeremia 31, Jesaja 60)
Waarom werden wij in ballingschap gestuurd? Straf van God, omdat onze voorouders God niet eerden maar afgoden vereerden ( nog steeds komt afgoden en voorouder verering voor bij ons) dit is dezelfde vraag die Rabbi Avner ook beantwoord.
2. Waar wij Molukkers staan wat betreft educatie en successen, zoveel talenten wat betreft sport en muziek, als ik om me heen kijk zie ik zoveel talenten die gewoon niet verder komen waar ze goed in zijn, we staan onderaan in de maatschappij helemaal wat scholing betreft.
Misschien moet je wat meer zoeken en moeite doen om achter antwoorden te komen. Help ons die wel hierin geloven door zelf ook research te doen, het gaat namelijk over ons het Molukse volk, het heeft geen zin om alleen maar op reacties van anderen te wachten om ze vervolgens te bekritiseren.
Start je zoektocht, geloof je in God? dan zeg ik doe dat met behulp van God ( Hij heeft nl alle antwoorden) deel het, wie zoekt zal vinden leert de bijbel ons toch? Staat er niet voor niets.
Hormat
Wij Molukkers komen met feiten en dat houd onze sejarah puur. Zoals wij de kapata’s en teong nog hebben. Daarnaaast hebben de buku tambaga’s nog het originele. Alles moet onderbouwd zijn…en wanneer men praat over het geloof en wetenschap dan moeten deze 1 zijn. Bronnen daar is onze sejarah op gebouwd. En niet op dit soort verhalen van…het zou kunnen…In dit soort materie moet je zeker weten. Dus met alle respect voor Bapak Sehertian.. beladjar ulang lagi karena ini nda chochok dengan sejarah orang tua2 en juga nda dengan Bijbel. Coba beladjar sejarah nabi Nuh dan anak 3 nya dolo. Dan kenapa kata Upu Allah akan di pakai. Siapa yang kasih suku pri bimu , asli bangsa maluku nama dan pangkat Alifuru??? Dan kenapa sampai dapat nama Alifuru itu. Siapa yang kasih kain berang untuk bangsa Alifuru dan dengan tujuaan apa itu semua??? Welke joodse persoon heeft voet op MAluku gezet??? En maaf bukan secara jelek tapi kalau nda tau arti dan tafsir, sejarah huruf Alif djangan bicara!!! Djangan campur sejarah2 lain dengan yang asli punya…Maluku vanuit het Hebreeuws de grootste onzin. Ini katong omong sejarah Maluku…Islam yang datang pertama di Maluku dengan ilmu pengetahuan yang tinggi. Belandan, Spanyol dan Portugis datang dengan hongitochten rampas tanah, dan pakai agama untuk kuasa sesuatu.. ini facta dan juga sejarah…jangan katong main putar balek sejarah yang asli. Kalau omong sejarah yang benar toh…jangan pakai sedikit2 terus sambung bikin versi sendiri seperti belanda punya system dulu2!!! Beta hormat semua suku2 dan agama2 yang berada di Maluku. Maaf ik dwaal af…De feiten is wat onze sejarah overeind houd en niet dit soort verhalen met alle respect. pak geen fragmenten uit de sejarah zoals het woordje Alif…
doe je huiswerk goed en schrijf dan en niet dit soort propaganda yang nda2. Lagi maaf kalau beta bikin tersinggung orang2…bukan aku punya maaksud itu.
Israël bukan berarti Joden…10 suku yang hilang adalah Israël bukan Joden.
2 suku yang tersisa Yehuda en benyamin yang menjadi kerajaan Yehuda dan Israël moderne adalah yahudi.
Laturadja ale benar beta Markus tuantana beta punya mataruma atsal dari Nunusaku
Mijn compliment voor de schrijver. Door dit artikel ben ik zeer aangesproken want ik zou bepaalde karaktereigenschappen van ons volk Maluku wel kunnen herkennen zoals fanatiek, beleefdheid, geduld, mee(vrede)lievend.
Vooral…dat ik nu eindelijk antwoord heb waarom onze ouders, en voorouders zich gehecht hebben aan de verering aan hun (dode) voorouders..vandaar die naam Molokh of Milkom..! Want toen ik met de verering van voorouders (bij ons thuis) aangeraakt had, had ik een vraag over die verering altijd door mijn hoofd blijven hangen waar die vandaan komt…!
Ik zou het durven te zeggen dat ik wel daar trots op ben dat ons volk Molukken, afstammelingen van Gad zijn (ook van Israel!).
Maar nog geen concrete feiten..want alleen mondeling van de generatie op de generatie enzo…!
Ik denk dat dit waar is..! Of je dit wel gelooft, moet je eerst bidden om Gods wijsheid, zodat Hij zich openbaart in jou. Ga in de bijbel verdiepen. Bless you!
Ik noem het Naphatali het 13 volk die hun leven daar hebben voortgezet. Nunusaku waarvan de oorsprong op ceram ligt. Mischien moet je daar naar kijken
Vooroudersverering is een westerse term cq een kolonische term in het optiek zoals het in de topic staat geschreven. onze adat is opgebouwd en komt voort veelal vanuit het geloofsaspect.
De Awliya’s die op de Molukken kwamen en onze vooouders de naam cq titel Alifuru hadden gegeven gaven destijds aan (om de term vooroudrverering aan te halen) dat dit niet meer dan normaal was. Vanuit de Islam word dit als ethica aspect genoemd. want zonder onze voorouders waren wij er zelf ook niet. In de islam word dit ook wel Tawassul genoemd. Het gedenken van onze voorouders werd door de Nederlanders, Portugezen etc. in de VOC periode verboden omdat het Christendom dat ook niet goedkeurde. Vandaar dat toen de term “voorouderverering” in het leven geroepen werd. Wij als molukkers mogen en kunnen deze term niet aanhalen laat staan overnemen in onze topics omdat wij molukkers hier heel anders mee omgaan. Met andere woorden wanneer wij dit soort termen gebruiken cq hanteren betekent dat dat wij nog steeds die koloniale gedachtengang gebruiken mbt wat de Nederlanders en overige kolonisten ons hebben gegeven. Jammer hoor.
Want als de nederlanderscq de kolonisten de zogenaamde voorouderverering verboden had … hoe zit dat dan met het bijbelse verhaal van de profeet Adam en Eva…Als wij hierover goed nadenken dan is dat toch ook tegenstrijdig??? Deze term is enkel gebruikt tegen ons volk destijds om htmolukse volk hiermee te onderdrukken waarmee de nederlandsers hun verdeel en heerspolitiek hebben kunnen spelen wat in mijn optiek tot nu toe succes heeft gehad. Met welk wapen hebben de nederlanders en de portugezen destijds oorlogen gevoerd…GELOOF.
Dus check je Molukse geschiedenis op de ware manier en niet door de ogen van de kolonisten destijds.
De molukse geschiedenis bestaat nu éénmaal uit twee geloven die door het stichten van Pela eeuwen lang naast elkaar hebben kunnen samenleven. Een structuur die harmonie waarborgt vanuit de adat isti adat… dat is en heet sejarah…Onderzoek en bekijk de sejarah ook vanuit het juiste perspectief.
Salaam dan Hormat,
Laturadja
Vraagje, waar is uw kennis hierop gebasseerd? Vanuit het christelijk of islamitisch geloof? Want dat maakt een groot verschil!
Correctie, Adam was geen profeet. Wat is tegenstrijdig in het verhaal van Adam en Eva?
Voorouderverering kwam al voor in de Thora. De Thora is minstens 1800 jaar ouder dan de hele Islam bij elkaar.
Hallo lieve mensen de bijbel spreekt heel anders.pas op in matteus 24:24 er zullen valse christen komen,en valse profeten opstaan en valse leers wees waakzaam etc.De bijbel is God zelf, Jezus zegt bekeert u en laat zicht dopen(volwassen doop) de bijbel spreekt niet over kinder doop.en wordt vervuld met de Heilige Geest en ga maakt alle alle volken discipelen over de gehele wereld.alle volken moeten keuze maken voor Jezus zelf het volk israel moet ook keuze maken voor Jezus.De bijbel zegt God zoekt geen kerkgangers geen religie maar God wil een levende relatie met de mens,zoals een man relatie hebt met zijn vrouw zo wil God ook relatie hebben met de mens.De bijbel zegt als Jezus terug komt dan zullen de schappen en de bokken gescheiden,bokken dat zijn mensen die koppig zijn en denken dat die beter weet dan God en geen levende relatie met Jezus dagelijks die ga verloren voor eeuwig en de schapen zijn mensen die doen wat Jezus zegt in zijn woord.Jezus is de Goede Herder en zijn schapen luisteren naar zijn stem.De bijbel zegt niemand weet wanneer de Here Jezus terug komt zelfs de Here Jezus weet het niet,engelen ook niet alleen God de Vader weet het wel leest in het nieuwe testament in openbaring.Lieve mensen nieuwe leven met de Here Jezus begint hier op aarde en niet wanneer je dood gaan dan is het te laat als wij die keuze niet maken voor de Here Jezus zegt de bijbel.ieder mens is een geboren zondaar zegt de bijbel maar als wij keuze maken berouw zijn van je zonde echt van uit je hart voor de Here Jezus dan vergeef HIJ ons en vergeet ook alles wat wij hebben gedaan(zonde)wij kunnen met onze zonde niet binnen gaan in de Hemel God laat het ook niet toe want God is Heilig en puur zuiver en rein zegt de bijbel.Jezus hou van ieder mens er is geen aanziens der persoon bij Jezus.johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad,dat Hij zijn eniggeboren Zoon Jezus gegeven heeft,opdat een ieder,die in Hen gelooft,niet verloren ga,maar eeuwige leven hebbe.Als je een keuze hebt gemaakt voor Jezus zegt de bijbel dan behoor je tot volk israel en tot het geslacht van abraham. Jesus love you all bless you.
Ik vind dit wel interessant, maar hoeft niet op waarheden te berusten totdat men met feiten en bewijzen kan komen, wel vind ik frappant dit, maar sommige molukse namen zoals iemand hier zei dat ze dat ook in israel hebben, kan kloppen, want het zijn voornamelijk portugeze joden die naar de molukken gingen om handel te drijven, immers de joden waren al van vroeger rijke kooplieden en handelaren, dus namen zoals als perreira en da costa waren toendertijd de portugese joden en nog anderen,
verder in de begintijd waar zogenaamd de geschiedenis begon vanuit egypte was er ook sprake van nephilims.reuzen die vanuit een andere dimensie of planeet zich in egypte vestigden, en ook verantwoordelijk waren voor de bouw van de pyramiden, hiermee wil ik zeggen dat ik een boek hebt van verschillende verhalen over de hele wereld, en daar stond ook beschreven dat men op de molukken)Ceram” reuzen zagen met een oog………..en als je verder verdiept over dit alles dan zijn de nephilims voorouders van alle koninklijke families en presidenten van de vs , de zgn illuminati die een oog als hun merkteken hebben
de stam is naar ethiopie toen naar eiland letty,kisar,zuid west molukken deze stam voert oolog met mensen uit pulau babar,weer gedeeltelijk zijn naar kei verhuist,deze had ik in de jaren 70 gekregen van sommige ouders in helmond,de achternamen zijn bij mij bekend ook kreeg ik te horen van oudere mensen van ceram ,dit is een lange verhaal ,mensen kunnen me bericht sturen ik vind het is echt mooi om te weten
Hallo Petrus000, ik wil graag je verhaal horen. Wat is je mailadres?
Als de stam Gad werkelijk in Maluku terecht is gekomen, door de ballingschap, dan zal iedere
Jood, of christen die in de Bijbelse profetieen geloofd, dit als HET PLAN van God met het Joodse volk, zien. Omdat er n.l. in deze profeten, voorzegd wordt, dat de stammen (ook de verloren stammen weer terug zullen gevoerd worden door de Heere zelf.
OOK DE STAM GAD, zal terugkeren.
God, zal zelf, ook deze verstrooiden die nu nog in Maluku wonen (als het echt zo is, dat zij van de stam Gad afstammen) terugvoeren.
De beweging van God,s geest is wonderlijk.
De profeten Zacharia, Jesaja en Ezechiel hebben dit eeuwen geleden al door de Geest
van God mogen gezien!
Welk mens zal God,s plannen kunnen veranderen?! Zal veel discussie dit grote plan kunnen
wijzigen? Wie??
Lees aandachtig de profetieen en doe alle gruwelen van bijgeloof zoals onze God uit de bijbel
gebiedt weg.
God heeft Israel zeer lief en is trouw aan Zijn verbond .
Kijk naar het land Israel hoe het weer leeft en bloeit.
De God van Israel is bezig om Zijn volk weer terug te brengen.
Het wordt een geweldig prachtige toekomst. Gods plannen falen niet!
Er is niemand, maar dan ook niemand, die dit plan kan tegen houden.
Ook geen Molukse adat, bijgeloof, voorouderverering enz.
LEES vooral Deuteronomium 18, inzake voorouderverering. Als je in de Bijbel gelooft, dan
moet je toegeven, dat het een gruwel is voor de Heere God zelf.
HIJ alleen de EER!
hallo petrus000 ik heb interesse in het verhaal over dat oorlog op babar daar mijn schoonvader daar vandaan kwam (wiratan) zijn achternaam is van PALAKLELY je zou me een plezier doen door het hele vehaal naar mij te emailen ,zou het mogelijk zijn? alvast bedankt ,selamat dan terima kasih,Doulan Angkotta. gaarne emailen naar: d.angkotta@upcmail.nl
Ik vind het interessant om hier meer over te horen en te weten te komen, heb je meer info voor mij? Met vriendelijke groet, Jeanne
graag wat meer info omdat mijn wijlen schoonvader (Palaklely uit Babar kwam) naar d.angkotta@upcmail.nl
dus waar kan je die boek kopen dan
Verhaal sluit helemaal niet aan bij de geschiedenis van de Alifoeren en Agas kindsoldaten. Echt een onzin verhaal dit!
Hallo allen, mooi om te lezen dat er zoveel verschillende meningen/opmerkingen zijn. Even kort: Ten eerste, het eiland Ceram of Cheram heeft ook een tijdje een ander naam gehad, namelijk Nusach Salomoni(ca. 3000 jaar geleden) oftewel geschrift/eiland/bron/wet van Salomon. Een aantal benamingen zoals chakalele, alifuru, nunusaku, birkat en adat zijn terug te herleiden naar de semitische talen zoals Arabisch, Arameens, Akkadisch of Hebreeuws. De Tsiporen wordt al meer dan 3000 jaar gebruikt door het Joodse volk voor de dagelijkse reukoffer. Tot op de dag van vandaag. Tsiporen is jullie kruidnagel, ik herhaal, JULLIE KRUIDNAGEL! Een rabbi zei ooit: “Het volk van de kruidnagel moet zich identificeren met de kruidnagel, daar zal zij haar kracht vinden”. De naam Alif Uru heeft verschillende betekenissen o.a.: Eerste Natie/Generatie, De Eerste die ontwaakt, De Eerste die de oversteek maakt, Eerste mens. Nunusaku heeft ook verschillende betekenissen. Maar goed, kijk dit wil niet zeggen dat het Alfoerse/Molukse volk behoort of niet behoort tot 1 van de 12 stammen maar niet verkeerd is om daar over na te denken. Ik weet wel dat er een dorp bestaat op het eiland Ceram die vernoemd is naar de persoon(uit het oude nabije oosten) die als eerste voet zette op dat eiland zo’n 3000/4000 jaar geleden. Het gaat om het dorp Manusa oftewel Hena Ma’Samman Uwei(schrijf ik dat zo goed?). De mensen/wachters van dit dorp beschermen/bewaken jullie heilige plek. De stam Efraim is tot op de dag van vandaag nog steeds zoek. Succes allen.
Verkenners uit elke stam:…uit de stam Efraim Hosea, de zoon van Nun.
Als een rabbi zegt dat het volk van de kruidnagel zich moet identificeren met de kruidnagel dan is het toch niet anders dat het om het Molukse volk gaat? Bij ons is de kruidnagel en nergens anders! Wie is die rabbi? Ik ben er 100% van overtuigd dat wij Molukkers behoren tot 1 vd verloren stammen van Israel. Wie bent u? Misschien kunt u mij wat meer vertellen? Gr
Beste Hebreau,
zoek eerst uit wie jullie voorvader is. Hiermee bedoel ik de voorvader van de ‘verdeling’ vanaf jullie heilige plek, de erfenis. Gelovig of niet gelovig, je mag best de Tanach erbij pakken, het oude testament/eerste verbond. Je zult het namelijk nergens anders vinden. Hier zul je vinden tot welke verloren stam de Molukkers behoren. Een stam is per defenitie geen land, maar een volk in een land. De ware identiteit van de Molukkers is voor sommige in de buitenwereld onbekend. Het Molukse volk laat zich te veel verblinden door onnodige zaken waardoor zij zelf hun ware identiteit niet kunnen of willen vinden. Men moet beseffen dat hun geschiedenis niet begint vanaf de koloniale tijden, maar begint bij de voorvader die de “verdeling” maakte van de o.a. groep van 9 en de groep van 5(=14) en de verdeling van de 3 rivieren. De antwoorden zit al in jullie geplant…zoek en gij zult vinden. Klop en er zal voor je open gedaan.
Ja, ik ben er ook overtuigd van. Ze hebben ook DNA genomen en dat liegt niet.
Kijk dit is interessant…hier Wil Ik meer van weten ..
Feit is dat die belandas het geloof hebben terug gegeven, en of je nu wel of geen afstammeling ben van Gad.
Het kan allemaal, en gods woord is waarheid eveneens de twaalf stammen.
Dus waarom met feiten komen, wie zich door het kruis laat leiden heeft het eeuwig leven.
Uittocht van deze stam is geweest voor het bestaan van christus, die belandas hebben christus op de molukken gebracht.
Dus waarom zou het niet mogelijk zijn dat dit gods werk is geweest.
Werk van de heer bestaat uit geloof en het eeuwig leven door zijn zoon jesus christus geleid door de geest.
Dat dit aan de man is gebracht, op de molukken alleen al is na mijn mening en genoegdoening en bewijs en daarbij zeker bijzonder.
Wij molukkers de 12e stam , why not.
Nusa ina is van deze tijd en bestaan recht van molukse volk van nu.
Staat verder los van het feit dat wij misschien wel verloren stam van Gad zijn.
Je bent vrij om te gaan en staan waar je wil.
In de toekomst een vrije molukken en mogelijk een israelische nationaliteit erbij, why not
Als dit gods wil is, wij blijven zijn kinderen hoe je het ook bekijk.
waarom doe je gewoon geen onderzoek en vraag God om inzicht en je zal het vinden. Je zal verstelt staan dat wij niet eens in de enige Molukkers, er zijn zelfs uit Papua Sulewesi zelfs Nederland. Maar het zit over de hele wereld zo wat. Maar ik zeg stel dit op de proef en vraag Gods inzicht erover, want ik ben er zelf ook mee bezig en ik zeg je eerlijk sta versteld van hoeveel volken in velen landen afstammen van God. Plus het is leuke tijd met God
GodBless
Met interresse de stelling gelezen laat men via Israel vaststellen of wij Gad zijn door genen onderzoek.Zo hebben zij het ook gedaan met de Falashas die nu in Israel wonen.
Zo simpel is het tegenwoordig. Niet teveel heisa om het wel of niet waar zijn van deze verhalen. DNA-onderzoek zal uitsluitsel brengen
misschien een optie http://www.neverbesilent.org
een ieder is vrij om te zoeken, Hij is nog steeds de God van Israel, de God van Abraham, Isaak en Jakob. De eerstgeborene, Israël, kunnen we niet losmaken van de Eniggeborene, de Here Jezus. Van heinde en ver is God bezig om Zijn volk terug te brengen naar het land Israël. Wanneer we de bijbel lezen dan komen de profetieën uit. Het is interessant om dit stukje te lezen van de schrijver. Mede omdat mijn ouders uit Ceram komen. Bless you all
Israël was de Here geheiligd.
God had hen geplant als een edele druif en volkomen zuiver zaad. Maar ze hebben de bron van levend water verlaten.
Israël wist heel goed de weg te vinden net zoals de kerk, het Lichaam van Christus tegenwoordig om minnarijen te zoeken.
Israël heeft ontucht gepleegd, keer op keer riep God hen terug maar zij keerden niet terug.
Het huis Israël (de 10 stammen die weggevoerd waren onder ballingschap van de Assyriërs, die dus niet de naam Joden dragen die alleen bestemd is voor Juda) en het huis Juda (dus de Joden) zij zijn ontrouw geworden aan hun MAN.
Israël die een verbond met God had en die gehuwd was met God werd Hem ontrouw.
God zegt Ik heb Afkerig Israël gezien (de 10 stammen rijk) en heb haar verstoten en haar een scheidbrief gegeven.
Maar Trouweloze Juda (dus de twee stammen Juda en Benjamin + een deel van Levi = de Joden dus) zij hebben geen scheidbrief gekregen en blijven tot de dag van vandaag toe nog steeds Gods vrouw ondanks hun ontrouw aan Hem.
God heeft hen voorzeker niet verstoten, Na de tijdperk van de gemeente gaat God met hen verder, want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Maar nu het huis Israël de 10 stammen, waar zijn ze gebleven.
Als iemand scheiden gaat van God zoals de Afkerig Israël dan raakt zij ook de naam van God kwijt (IsraEL). Ze worden dus onder een andere naam bekend. Israël raakt verborgen maar niet voor God.
Ze zijn schuil gegaan onder de volken, ze zijn verheidenst, maar er niet in opgegaan.
De scheidbrief maakte het volgens Gods wetten onmogelijk tot God terug te keren, waartoe het volk echter wél oproept. Het huwelijk heeft in ons land minder waarde en betekenis gekregen. Willen we echter de betekenis van Jezus zijn dood begrijpen, dan zullen we de Bijbelse betekenis van het huwelijk moeten kennen.
Dit wordt in de eerste Bijbelboek duidelijk gesteld. “Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn” (Gen. 2:24). Een man en een vrouw worden tot één vlees. Een huwelijk, één man en één vrouw en niets anders. Dit is geen probleem, maar wel een weloverwogen besluit en waar men daarvan afstapt gaan de zaken verkeerd. Het blijkt door heel de geschiedenis en is in onze tijd wel heel erg duidelijk.
Volgens de Bijbel is er één manier waardoor het huwelijk echt tot een einde komt: de dood van de man of de vrouw.
De God van Israël, sloot een huwelijksverbond met zijn volk Israël. Hij heeft zich aan het verbond met zijn volk gehouden maar Israël werd ontrouw en volgde andere goden na, die werkelijk geen goden zijn.
Na vele waarschuwingen kwam ten slotte de vooraf aangekondigde ergste straf Gods vrouw Israël (dus niet Juda) werd met een scheidbrief weggezonden, verloor de naam IsraEL en ging in ballingschap naar Assyrië, waaruit het niet is teruggekeerd.
God echter had aan zijn volk het huis Israël en het huis Juda een nieuw verbond beloofd, een nieuwe huwelijk, die wet moest weg !
Het huwelijk kon alleen eindigen met de dood van de man of de vrouw. Het is de Man (Jezus) die stierf om het huwelijk te beëindigen, de scheidbrief te vernietigen en zijn volk Israël te verlossen van hun zonden. Door de dood aan het vloekhout werd het huis Israël weer vrij !
Door Zijn opstanding werd het mogelijk dat de vrouw weer naar haar eerste Man terug kon keren. (Rom. 7:2-4).
Is er na de kruiziging, dood en opstanding en hemelvaart van Jezus een grote exodus geweest van het 10 stammen rijk ?Nu is ze vrij om terug te keren.
Maar wie is Israël, zij zijn immers hun identiteit kwijt.
Het is een verborgenheid dat nog geopenbaard zal worden en God is daar druppelt gewijs mee bezig.
Israël zal zijn identiteit terug krijgen.
Waar is Jozef ? en wie bekommert zich nog om hem ? (Amos 6:3-6).
Zijn broers wachten en zullen komen.
Het einddoel is niet Israël maar ook niet de gemeente op zich zelf. Het einddoel is dat beide Israël en de heidenen (Efeziërs 3) dat zij samen worden geënt op de edele olijf.
JP
De 12 verloren stammen (ISRAEL) zijn gevonden! De Molukkers en de rest van de Zuid Pacific eilanden stammen af van Naphtali en een deel van Ruben! Ezechiel 37 is nu in proces, Israel wordt wakker uit zijn geestelijke slaap. Check onze blog http://www.south-pacific-hebrews.blogspot.nl
We hebben ook een FB account South Pacific Hebrews.
Shalom!
De reinste onzin van die Rabbi ! Dadelijk gaat hij nog verkondigen dat de wederopstanding van Jezus uit de Molukken komt … wakker worden ! Kijk liever naar het heden, de teloorgang van Molukse kerken, die langzaam maar zeker ten onder gaan door al ‘t financieel geweld. Daar moeten we zorgen om maken !
Precies het heden! Leer van de fouten van je voorouders en probeer deze te verbeteren of te herstellen. Het Molukse volk is niet voor niets in ballingschap en de Molukse kerken zitten niet voor niets in de financiele crisis. Je moet zeker wakker worden!! En maar hopen op vrijheid en erkenning van Nederland of Indonesie???? Vraag erkenning en oplossing aan HEM. Je bent toch Alifuru/Maluku? Kies dan de juiste weg. En dat is niet de aardse politiek maar het spirituele. (sorry hoor maar sommige Molukkers leven nog in de koloniale tijd). Dronken van het fanatisme, militaristisch denken/opstellen, wraak etc..
Dat is zeker niet Alif Uru!
Ja daar heb je gelijk in.. kjk naar de Molukkers kerken. veel zijn er al van gesplitst. vroeger toen de Molukkers naar nederland werden verbannen was we maar een kerk. nu verschillende kerkgemeenschappen.. is het geld. is het niet met elkaar om kunnen gaan. heeft God dit gewild. ik denk het niet.. kijk ook eens naar de leegloop on de Molukkers kerken. vroegere tijden volle kerken nu een handje vol.. alleen met belangrijke gebeurtenissen vol..Molukkers afstammelingen van Israël. . ik denk het niet.. Ja ik lan begrijpen dat een ieder die de bijbel leest denkt ik ben een afstammeling van Israël. want het gaat merendeels over Israël in de bijbel.. Maar is het niet zo als je de historie bekijkt dat er geen Israël bestond in die tijd.. het hete namelijk palestina en geen Israël. . die naam is gekomen ma de 2e wereldoorlog.. en wie zijn dan die israelische dan. zij zijn voor het meeste deel afkomstig uit europa van na de 2e wereldoorlog. .de echte jood is niet blij met deze zogenaamde joden uit Europa zij zien hen als zionisten.. zoals geschreven zijn er stammen van God over de hele wereld verspreid zoals nu de faliacha uit etiopia. zij zijn naar Israël gegaan maar zijn daar niet gewenst.. worden gediscrimineerd door joden onder elkaar.. zijn de molukse mensen dan wel welkom in israel..wilt God ook dat mensen elkaar afslachten. kijk wat er gebeurd met de palestijen joden moorden ze uit terwijl zij juist de inwoners van het vroegere palestina waren en nu niet meer welkom zijn. Hitler was ten opzichte van de joden in europa geen lieverdje te noemendan tijdens de oorlog maarre israelische doen nu hetzelfde met andere volkeren.. de bijbel.. het is een verhaal die iemand geschreven heeft WIE is die persoon.. hij heeft uit zijn visie de bijbel te geschreven zoals een schrijver een roman schrijft… staat er niet in de bijbel zoals gij zult uw naaste lief hebben . en gij zult geen kwaad met kwaad vergelden.. wat gebeurd er in Israël dan???? het verhaal van de rabbi sahertian is maar een verhaal en berust niet op bewijzen. zoals ik al eerder schreef over de bijbel..laten wij kijken naar onze afkomst onze voorouders en dan een coclusie trekken waar wij vanaf stammen..
Israel doet bij lange niet bij andere volken ,alleen Israel heeft het recht zichzelf te verdedigen. Het is maar een klein land omringt door vijanden.
Swsoo bij ons op de kampung praten ze al jaren dat wij van Israël afstammen ! Yahudysleck beta anak kei !
De geneticus Bryan Sykes heeft op basis van onderzoek naar het mitochondrial DNA, dat door vrouwen aan hun dochters wordt doorgegeven, vroege bevolkingsmigraties aangetoond. In zijn boek SEVEN DAUGHTERS OF EVE ISBN 0-552-14876-8 schrijft hij letterlijk dat het de molukkers waren die ±50 – 40.000 jaar geleden al de wereld ontdekten via de Pacifische oceaan. Met longboats (prahu’s) voeren zij over de gigantische Pacifische oceaan en bevolkten de duizenden kleine eilanden in Melanesië, Micronesië en Polynesië: Fiji, Kanaki, Salomon islands, Paaseiland, Vanuatu, Samoa, Tonga etc etc. Uiteindelijk zijn zij omhoog gegaan en overgestoken naar het huidige Hawaii.
Antropologen hadden al geconstateerd dat de hawaiianen ingewikkelde familiestructuren kennen. Zij noemden dat ‘de hawaiiaanse familie structuur’, maar dit blijkt hetzelfde te zijn als wat de molukkers hanteren. Ook taalkundig zijn er overeenkomsten.
Zo’n 10.000 jaar later zakten de molukkers af naar beneden en voeren naar het huidige New Zealand.
Ondergaand plaatje laat zien welke volkeren duidelijk verwantschap tonen en elkaar ook herkennen als bloedverwanten. Terwijl zij daar kwamen om te leven, kwamen anderen om te koloniseren en over te nemen.
syaloom……sebelum membaca tulisan sang Rabbi,beta sendiri juga sudah mengetahui bahwa nenek moyangku adalah bangsa Israel…….dan itu tak perlu dikaitkan dengan Bijbel ataupun keilmuan…sebab katong memang anak cucu dari keturunan Jakub……..cuma utk menceritakan itu utk sesama katong didalam suku Maluku,pasti menjadi bahan tertawaan atau ejekan…makanya katong berdiam diri……tapi sebenarnya katong adalah keturunan dari anak2 Jakub yg memang datang ke Maluku ditahun yg tertulis diatas……tapi terima kasih juga utk sang Rabbi Sahertian yg sudah menggali sejarah keturunan katong anak2 cucu Jakub yg merantau ke Maluku….mungkin nenek moyang katong terbuang karena kesalahan mereka,tapi katong tetap anak2 cucu dari nenek moyang kita Jakub……sekali lagi terima kasih utk Rabbi Sahertian utk tulisannya……syaloom…….
Ik noem dit dwaalleer dat onze zicht op waarheid vertroebelt.
Bovendien kent het christendom geen functies als rabbijn.
Geloof in God is spiritualiteit op basis van het onvergankelijke. Ga dus niet blind zitten twisten over de vergankelijke wereld.
BEKEER JE ZOEKEERST GODSKONINKRIJK EN ZIJN GERECHTIGIHEID
Mensen, toetst alles en behoudt het goede. Het molukse volk zou mogelijkerwijs israëlische roots kunnen hebben. Maar dit geldt niet voor het hele volk, naar mijn mening. Wellicht enkele gebieden of slechts bepaalde families. Eén ding is wel bewezen – want ik heb het met mijn eigen ogen mogen aanschouwen – in het Tempelinstituut in Jeruzalem is kruidnagel één van de 11 ingrediënten van de kostbare wierook. Wierook zoals dat gebruikt werd in de Tempel van Salomo.
Dat is nog maar een voorbeeld er zijn er nog veel meer! Ze hebben ook DNA genomen en dat liegt niet.
Ik weet niet of dit op waarheid berust en ik zou het willen geloven. Maar 1 ding staat als een paal boven water in mijn leven. Ik ben zendeling en ik heb me altijd verbonden gevoeld met Israel, heb zelfs Joodse vrienden waarom weet ik niet, misschien is dit wel waar. Maar de verbondenheid die ik voel is ook niet te beschrijven.
Blijkt dat mn familie waarschijnlijk joods bloed heeft en afstamt van Levieten…wordt verder onderzocht
Hallo Mike, weet je al meer en wat is jouw achternaam?
By the way Op t eiland Kisar wonen ze
Wil dit bericht graag samen met jullie delen.
Joodse wetenschappers bezochten Kisar wegens haar oerverhalen. Het bleek dat een oerverhaal van een matahrumah overeenkomt met een joods oerverhaal. De wetenschappers zijn daarna weer teruggekomen op het eiland voor verder onderzoek, Mij is verteld door kisaresen dat het verhaal van de oude man tot in de puntjes klopte. Het was natuurlijk in de 1e instantie een wetenschappelijk onderzoek. Wonderbaarlijker was dat de oude man het oerverhaal nog beter kon uitleggen dan de Joodse wetenschappers.
Niet lang daarna is de oude Kisarrees overgebracht naar Israel. Hij was al ernstig ziek.
Dat laatste bericht is mij verteld 2 jaar geleden.
LetiKisar
Hee Leti Kisar, weet je ook hoe die joodse wetenschappers heten?
Heb hier idd een verhaal over gelezen van opa Hermanus ook wel opa Here genoemd uit Kisar, beweerde dat hij een afstammeling van Levi is.
Waar kun je deze informatie vinden?
Een ding is zeker: deze rabbi heeft een grote fantasie en z
Dag Allemaal .
heb alles met belangstelling gelezen .
Ben al jaren opzoek voor iemand wat het volgenden kan betekenen .
En misschien weet iemand hier wel het antwoord .Waar komt dit Opper opper geloof vandaan ??
Laat ik beginnen eigenlijk bij het einde . 19981
Een blanda die geboren was met helderziende gaven ,kwam in contact met een Menadonese Doekon , deze was zeer gevreesd en bekend in NL, zelfs, zo als er molukse groepen ruzie onderling kregen ,ze deze doekon er bij haalden om de geschillen te stoppen.
De manadonees hoorde over de zeer goede kwaliteiten van deze blanda en kwam bij hem aan de deur met de woorden , als jij voor mij kijkt ,dan zal ik jou alles leren van ons geloof, maar eerst wil ik je testen . De Menadonees haalde een kris uit de auto en een stukje majan en streek dit op de pols van de blanda , die enkele uren alter pijn kreeg in zijn pols .en daarna was het weg.
Enkele maanden later werd de blanda uit genodigd in het huis van deze manadonees en het hele huis zat vol met wat men noemde paatjes uit alle hoofdsteden van Nederland .
De belanda werd getest en hij vertelde hun alles wat ze niet wilden horen ,hun werkelijke aanwezigheid in het huis van deze doekon . Hij werd goed getest en hij kon beginnen aan huis van deze doekon.
iedereen die er kwam , kwam eerst bij deze blanda en als hij zei ,oke het is goed ,dan mochten ze verder na deze doekon.
Oke ik zal een heel stuk over slaan van deze blanda man om het niet te lang te maken .
Hij mocht beginnen met het vasten 3 dagen en alleen snacht een liter water en verder niets .
Zo vaste hij 3 – 7-13-21-27- 31- en 40 dagen lang en na een tijd kwam deze doekon vol ongeloof langs het huis van deze blanda met de woorden ongelooflijk dat je alles hebt volbracht .
Je bent geslaagd!!!
NU DE BELANGRIJKSTE VRAAG <WAAROM IK DIT ALLES MET JULLIE DEEL
Toen hij klaar was met zijn 40 dagen vasten gebeurde er iets ,waar hij zo graag een echt antwoord op wil hebben .
Het is dus waar gebeurd wat ik hier nu ga neer schrijven .
De dag na de 40 dagen vasten ,werd deze blanda wakker en half slaperig ging hij de douche binnen , hij deed de water kraan aan en keek omhoog in de spiegel;
OP DAT MOMENT WAS ZIJN EIGEN GEZICHT WEG <EN HIJ ZAG HET GEZICHT VAN EEN HELE KNAPPE MOLUKSE MAN , een paar seconde en toen was het weer zijn eigen gezicht .
Deze blanda is een ras echte belanda zonder familie uit de molukken of elders .
Maar vanaf 1979 toen dat gebeurde tot de dag van van daag ,als hij vreemde mensen tegenkomt ! word er aan hem gevraagd BEN U VAN MOLUKSE OF INDISCHE AFKOMST.
Nu hoor ik jullie al roepen ,dat is van de duivel !! Nu deze Balanda is in 1982 Christen geworden ,en werkt met zijn getuigenissen onder allerlij mensen .
Ondanks dat er heel veel voor deze balanda heeft gebeden , is hij totaal vrij gekomen van deze manadonese machten ,behalve in zijn ogen of gezicht ,want nog steedss hoor hij mensen zeggen ,ben jij Moluks van afkomst of Indisch
Toen hij bij Molukse mensen de computer ging maken en er wat oudere Molukse mannen in de kamer kwamen zitten ,sprak plotseling iemand , He Broeder U bent een blanda Moluku ,weet niet of ik het zo goed heb geschreven .
Nu deze Blanda is al jaren opzoek wat hem is over komen en hoe het mogelijk is dat er na bijna 35 jaren verder en vele gebeden nog nooit zijn gezicvht uitdrukking is veranderd terwijl hij als persoon wel geheel is veranderd . Soms is hij gewoon radeloos en denkt daat hij toch niet helemaal vrij is .
2 maal zag hij gewoon overdag een duidelijk gedaante van een zeg maar grote aap met een uitgetrokken snuit met tanden en op het moment dat hij dat zag vl;uchte het gedaante weg.
De persoon is gewoon soms radeloos ,omdat hij met zijn hele hart van God houd en maar niet er achter kan komen waarom en wat hem met dit allemaal is over komen .
Mocht iemand hier iets over weten ,dan zou hij daar heel blij mee zijn in zijn zoektocht omdat hij bij zijn eigen blandaas alleen maar een gelacht hoor van je bent niet goed bij je hoofd .
Menado het eiland met de rots die de japanners hebben proberen op te blaze ,wat hun nooit is gelukt en waarvan men wel eens heeft gedacht of dat gedeelte een stukje zou kunnen zijn van het paradijs ,omdat hen die daar heen gaan om te vasten ,vaak dat gene krijgen wat ze willen ..
Mischien een heel vreemd verhaal ,maar voor de echt Molukkers onder jullie zullen snappen dat dit echt is deze vraag ..En geen flouwekul…
Barney Jansen
Barney Jansen ken je deze persoon ook persoonlijk. Ik zou de naam willen weten , ik denk als de naam overeen komt met die van mij. Dan wil ik jou nog wat vertellen. Hoop op je Reply
Wat schrijver Harry Avner Sahertian hiermee zeggen is dat hij de Molukse volk wilt zien als een totaal ander volk. Als gelovige kan ik dit bestempelen dat valt onder valse profetie zolang er geen harde bewijzen valt. Wetenschappelijk gezien is dit verhaal zo gammel als een kaartenhuis en daarmee maakt deze zgn theoloog zichzelf belachelijk. Waarom?
Hiermee misleidt hij de goedgelovigen, of misschien zelfs de kleingelovigen, en vooral zichzelf.
Toen stamvader der Israëliet vanuit de omgeving van Ur richting het land van melk en honing vertrok met zijn kleine familie stam bestond die twaalf stammen niet eens. Met zijn bestaansrecht als de stamvader mag zijn stam zich rekenen tot een splinternieuw volk, de verkozenen door God. Een volk dat uit een volk is ontstaan. Let op! Het jongste volk op aarde!!!
Als wij teruggaan naar het ontstaan van het Alfoerse oerras waaruit de Molukkers kwamen, dan moet ik helaas voor theoloog Sahertian concluderen dat Maluku eerder als volk is ontstaan. De aartsvader Abraham heeft immers een Iraanse bloed wat mag worden gerekend als één vd jongste, zo niet, de jongste volk van de wereld dat God creëerde om Zijn profetie te moeten dragen voor de rest vd wereld.
Dhr Sahertian is als hooggeschoolde zeer slecht geïnformeerd of probeert zijn focus op God zichzelf rijk te rekenen als een onderdeel uit de uitverkorenen.
In ieder geval zal ik mij niet scharen achter zijn verhaal.
En een echte rabbi vind je alleen in het Jodendom. De christelijke religie kent geenszins een rabbi.
Er bestaat niet iets als een echte rabbi, iemand die zichzelf rabbi noemt of vader (paus) kan niet serieus worden genomen, er is maar 1 rabbi en dat is Jezus Christus en 1 vader, die in de hemel zijt.
But be not ye called Rabbi: for one is your Master, even Christ; and all ye are brethren. (Matthew 23:8 KJV)
Heb het boek van “rabbi” avner zelf niet gelezen, het beste is om deut. 28 te lezen en te onderzoeken of wij als Moluks volk ondere deze vloeken zijn, daaruit kan je concluderen of je wel of niet een Israeliet bent.
Voor de een onzin, voor de ander niet 😉
Prove all things 1 Tess 5:21
Lees bovenstaande blog eens,
Shalom
Zijn er Israelische onderzoekers met enige valide rede om het huidige bevinden en bestaan van de stam Gad te verifiëren? En komen zij dan ook uit op het redelijk ver gelegen Maluku?
Mijn Molukse vader is geboren op het eiland Nusa Laut. Ikzelf ben Nazarener Yisraeliet geworden, een volgeling van Yahushua de Messias, de Nazarener.
Yahushua (ook wel foutief ‘Jezus’ genoemd) was gekomen voor alle Israëlieten, ongeacht waar zij zich op dat moment en op dit moment bevinden.
Ik heb met name de laatste 10 jaar (ben nu 31) een sterke interesse en compassie voor het, voor het merendeel joods-Israelische volk en land, en ben er in 2014 op bezoek/vakantie geweest. Gek genoeg voelde het voor mij alsof ik voor het eerst ‘echt’ ergens ‘thuiskwam’.
fantastisch DNA liegt niet! Baruch Hashem!
Haha geweldig een stel hevig geindoctrineerde Christenen en Moslims Molukkers hiero. Gewoon net alle religieuze Indonesiers . Indianen verhalen vertellen betreft eigen religie.
Praise our Alef Tau! We are His descendants. Amen and HalleluYah. Read our booklet I AM COMING SOON and testimony about the connection between the true Israel and the people of Maluku.
Geouwehoer oorlogsretoriek door een pendeta
DNA liegt niet.
MALUKU komt van het Arabische Ard Almuluk (Land van der Koningen). Alif uru (Arabisch Alif = 1 en uru (originele Taal Behasa Ceram =mens) Onlogisch twee talen Alifuru. het is niet de originele benaming. Behasa “Aras uru”(ARAS URU= originele Behasa Ceram)
1. Molukken is afgeleid van het Arabische Jazirat al-Muluk (Eiland der Koningen). 2. Waarom zouden wij (Molukkers) niet afstammen van de Israëlieten als de Joden (Orang Yahudi) over de gehele wereld zijn uitgestrooid? Je kunt het allemaal terugvinden in de Bijbel. Wat ik alleen een beetje apart vindt is dat we dan van de stam Gad af zouden stammen? Is het niet idd de stam Naphtali? De stam Naphtali heeft een hert als symbool. Bovendien is onze cultuur en godsdienst op de Molukken altijd nauw verbonden geweest of met de Islam (Ismaël/Ezau) of met het Christendom (Jacob=Israël). Jacob en Ezau zijn broeders en uit beide zijn grote volkeren voort gekomen. Wat ik verder weet over mijn geschiedenis bijvoorbeeld over mijn achternaam namelijk Johannis (Hebreeuws = Yochanan = Yah is genadig) dan moeten wij van het eiland Kisar komen, op dat eiland (rechtsboven Timor) wordt al eeuwen het Christendom beleden. Dan wil ik nog iets kwijt over Alifuru, Alif is afgeleid van het Hebreeuwse Alef = 1 = Eerste en Uru = Orang = Mens dus “eerste mens”. Bovendien heeft mijn vader mij altijd verteld dat de Joden als eerste bij ons op de Molukken zijn gekomen, daarna de Arabieren. Ik denk dat meneer Sahertian hier en daar weleens gelijk zou kunnen hebben, maar zeker weten doe ik het niet. Dat gedeelte dat Maluku van Milkom of Moloch zou afleiden daar zet ik mijn vraagtekens bij…? Alhoewel er wel afgoderij is onder de Molukse bevolking zoals; Fufu, Biking2, Adat en Piring Nazar of Natsar e.d. Voor mij lariekoek zoals Yahushua het in de Bijbel zou noemen is dat leringen en tradities van mensen en niet van Yah! Ook ben ik het eens met Hebreau er is maar Eén Rabboeni (Mattheüs 28:3) en dat is Yahushua HaMashiach Zelf! En als laatste wil ik nog even kwijt dat de zogenaamde “davidster” een occult teken (hexagram) is waar in de Bijbel verder nergens iets over beschreven staat, behalve, als ik mij niet vergis, over de ster van moloch of remphan/rephan ergens in het boek van de profeet Amos is die zogenaamde ster beschreven. Niet op je lichaam tatoeëren dus! Yah bless in The Mighty Name of Yahushua HaMashiach, Amin!
Mooi
Doet het er werkelijk toe of één vd 12 stammen in Indonesië zit?
Moet dit mijn bewustzijn groter maken?
Of zijn wij weer zieltjes aan het proberen te winnen?
Ga géén nieuwe verhalen erbij halen of misschien verzinnen als alles al staat geschreven.
Ik weet niet of alles staat geschreven staat als je bedoeld als in de Bijbel dan idd ja. Lees dan gewoon het Levende Woord van God en ga zelf op onderzoek uit. Blijkbaar ben jij “noneem” toch nieuwsgierig, anders ben jij hier niet… Bovendien is het niet mijn intentie om zieltjes te winnen, maar ben ik zelf wel nieuwsgierig naar wat nu precies mijn roots zijn en waar het allemaal is begonnen? Het probleem bij Molukse mensen is vaak dat er bij ONS, de verhalen over ONZE geschiedenis, mondeling worden overgegeven en dat er vaak weinig materiaal te vinden is wat zwart op wit op papier staat. En dan nog iets waarom zou jij denken dat er dingen zogenaamd verzonnen zouden moeten worden? Ik denk dat de meeste mensen hier zijn met een open blik en graag wat meer zouden willen weten over ONZE complexe geschiedenis. En of het er toe doet? Voor mij wel! Wat jou mening betreft dat laat ik aan jou over. Als het verder voor jou niks uit maakt wat heb jij “noneem?” hier dan te zoeken? Als je hier bent om mensen te ridiculiseren kan je beter gewoon je mond houden, zeg dan gewoon niks! Over je bewustzijn vergroten gesproken, stay ignorant! Ga engels leren ofzo… Bodok!
De reactie van “noneem” was een oud bericht van begin juli en niet naar jouw gericht…
Im not believe im israel.im from maluku banda EL.beta adalah maluku dan bukan israel.beta lebih memilih jadi maluku yang bersaksi untuk nama Tuhan Yesus kristus di muliakan.keselamatan juga kan bukan di israel tapi Di Yesus kristus sendiri.kehidupan kan bukan di israel tetapi di Yesus sendiri.jadi beta bangga jadi maluku yang BerTUHAN yakni YESUS KRISTUS SENDIRI.sorry
Mijn roots ligt op het eiland Marsela, voormalig berg dorpje Lerai waar vroeger een Joodse nederzetting was, mijn familie op Tanimbar Latdalam zeggen ze dat we Israelisch bloed hebben, beste is gewoon DNA test afnemen. Mawr ook gehoord dat men in vroegere tijden oorlog voerden met de Joden op Tanimbar.Kortom genoeg om onderzoeken te doen voor degenen die dat willen, ik ben all in de hemel als ik 2 keer per jaar naar Maluku mag gaan om te helpen 😀
1 van de belangrijkste dingen die ik eerst tegenkom, is dit; http://joodsleven.nl/Encyclopedie/Fuctionarissen/Rabbijnen.htm ik heb dit niet onderzocht, maar wanneer hij zich Rabbijn noemt, dan wil ik wel weten waar hij de Joodse kennis heeft geleerd, om Rabbijn genoemd te mogen worden. Nogmaals, ken deze man niet en wil hem de voordeel van de twijfel geven. De Bijbel zegt ons “dat wij het moeten onderzoeken en het goede moeten behouden”, we zullen het nu niet weten of dit waarheid is, maar je mag erin geloven. We leven in een vrije land, gelukkig ook nog Gods Dienst vrij, waar je mening mag geven, of dit door iedereen wordt geaccepteerd dat is een andere vraag. Maar, respecteer wel het feit, dat hij die het boek heeft geschreven, net zoals anderen hier, het hebben onderzocht en op feiten zijn gekomen die voor hun onbegrijpelijk zijn, dat het wel waar moet zijn voor hen. Dus trek dat niet in twijffel, wij hebben niets onderzocht en kunnen wel tegen hun ingaan, maar wij hebben de feiten niet gezien die zij hebben gevonden. Voor mij is 1 van de belangrijkste feiten dit; ik citeer de link hierboven “Een rabbijn is eenvoudig een leraar, iemand met voldoende kennis van en opleiding in de halacha (Joodse wet) en traditie om de gemeenschap te onderwijzen en om antwoord te geven op vragen en om meningsverschillen over halachische problemen op te lossen. Wanneer iemand de nodige studie hiertoe heeft voltooid wordt hem een diploma gegeven dat bekend staat als semicha, hetgeen zijn bevoegdheid om beslissingen te nemen, bevestigt.” Wanneer de Rabbi dit heeft en nog iets anders, je kan dit alleen worden wanneer je de Joodse opeiding hebt gekregen van de Halacha, en het is net zoals onze Adat, die kan alleen maar door een Joodse Rabbijn/Wetsgeleerde gegeven worden. Door niemand anders. Anders ben je een Rabbijn die door niet de juiste personen is geleerd.
Nog een link https://nl.wikipedia.org/wiki/Rabbijn
Oh nu ik bezig was om dit te odnerzoeken vindt ik dit in de Bijbel;
Matheus 23:1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,
Matheus 23:2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op den stoel van Mozes;
Matheus 23:3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Matheus 23:4 Want zij binden lasten, die zwaar zijn en kwalijk om te dragen, en leggen ze op de schouderen der mensen; maar zij willen die met hun vinger niet verroeren.
Matheus 23:5 En al hun werken doen zij, om van de mensen gezien te worden; want zij maken hun gedenkcedels breed, en maken de zomen van hun klederen groot.
Matheus 23:6 En zij beminnen de vooraanzitting in de maaltijden, en de voorgestoelten in de synagogen;
Matheus 23:7 Ook de begroetingen op de markten, en van de mensen genaamd te worden: Rabbi, Rabbi!
Matheus 23:8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
Matheus 23:9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
Matheus 23:10 Noch zult gij meesters genoemd worden; want Een is uw Meester, namelijk Christus.
Matheus 23:11 Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn.
https://www.joodsewortelsvandebijbel.org/pages/hey-rabbijnen-jullie-mogen-de-titel-rabbijn-of-rabbi-helemaal-niet-gebruiken
Dus wanneer Jezus dit al zegt, hoe moet ik hiermee omgaan??
Valse profetie in Molukse kringen?
Je moet je schamen om jezelf rabbi te noemen.
Laat ik duidelijk zijn.
Een rabbi of rebbe vind je nooit in christelijke kringen. Deze titels tref je enkel in het Jodendom.
Ik krijg een plaatsvervangende schaamte om te moeten lezen dat hele stammen laten geloven in een grote onzin door een nep rabbi.
Hallo ,
Vraagje waar kan ik het boek vinden? Of kopen?
Alvast bedankt .
Groetjes Karin